Bokmässa, julmust och en nära vän
I förrgår kom hon hem med julmust, Marre. Julmust!!! I september. Det tycker jag är helt galet. Sen berättar hon för mig att hon älskar julmust, och att hon inte dricker någon annan must, typ påskmust, hon dricker bara must som har tomtar på etiketten, och där det står "Julmust". Fullkomligt galet. Jag försökte förklara för henne, att jag tror typ det är samma sak. Men hon kontrade snabbt med att det spelar ingen roll, det är just för att hon enbart dricker det när det närmar sig jul och det står julmust på etiketten som hon fortfarande tycker det är världens bästa läsk. Och det ligger ju något i det. Jag tänker att det blir liksom en massa annat som förknippas med det. Det blir mörkare, ljus tänds, och rätt vad det är så är det dags för advent och allt det där. 
Så nu sitter hon här, med ett glas julmust. Och verkar rätt nöjd. Det är bra. 
Det har varit en intensiv helg. Igen. Marres planer var att plugga. Massor. Det blev inte så mycket med det. I fredags gick hon iväg på förmiddagen, Bok- och biblioteksmässan skulle hon till. Hon sa att hon inte skulle vara borta så länge, hon behövde ju plugga. Hon kom hem klockan halvsju! "Inte så länge", det var ju precis tvärtom. Fullastad med nya böcker var hon med (hon som redan har bokhyllorna överfulla, hon hinner ju inte läsa dem hon har, ändå köper hon en massa nya, hon säger att hon älskar böcker (hon älskar mycket, Marre), och så är hon ju en obotlig tidsoptimst, det har jag ju lärt mig, så hon tror att hon ska hinna läsa alla böcker hon släpar hem, hon gör ju som hon vill och det är ju kul att titta på dem i alla fall). Sen var hon på mässan igår med, stod tydligen i en monter hela eftermiddagen, för Lärarförbundet sa hon. Och inte tog hon med mig. Himla dumt tycker jag. Jag hade ju passat alldeles utmärkt i en monter, det hade varit intressant och hade säkert lockat några fler besökare. Ja, ja, det var inte så mycket synd om mig. Jag lärde mig en massa nytt om amerikansk historia, och om amerikansk politik. Det är ju också rätt kul. Och intressant. 
Igår kom hon hem med bara en sak, jag kan inte skriva mer för hon säger att det är en present till hennes bästis, så jag få väl vara tyst om det då. Men det var en bra sak i alla fall. Marre berättade också att hon så gärna hade velat träffa Thåström,som var där och signerade sin nya bok. Men kön hade varit såååå himla lång, så det gick inte. Thåström, ni kan ju bara gissa.. ja, just det, Marre älskar Thåström. Också. Hon har tydligen följt honom i, typ, hundra år. Nu är ju varken hon eller han så gamla, men jag fattar att det bara är något hon säger. Idag lyssnade vi en del på honom, och jag måste hålla med henne, han är bra. Det mesta i alla fall, vissa låtar tycket jag var lite stökiga. Men då säger Marre att det är precis så det ska vara. Punk. Jag lär väl mig. 
Och så blev det idag då, söndag. Då gick hon iväg igen (himla spring på henne den här helgen). Hon skulle äta lunch med en nära vän som hon inte hade träffat sen maj 2015. En som bor i Luleå. Det är klart att då är det inte så lätt att ses så ofta, men fyra och ett halvt år! Det känns som väl lång tid tycker jag. Så hon var glad när hon kom hem idag med. Hon berättade att vännen hade frågat om mig, hade sett bilder på mig, det tyckte jag var kul.
Jag har tänkt på en sak. Marre har sina vänner utspridda i landet. Det måste vara rätt tråkigt tänker jag, kanske därför som hon fyller dagarna med så mycket annat. Av rädsla att känna sig ensam. Men vad vet jag. Jag är ju också rätt ensam egentligen, eller nej, jag är själv. Och trivs med det. Oftast. 
Nästa vecka ska vi ut och resa igen. Det ser jag fram emot. 
//Hilda.